دبیر کل ناتو: ایران باید نیروهای نیابتی‌‌اش را مهار کند

دبیر کل ناتو گفت: «ایران باید نیروهای نیابتی‌اش در منطقه را کنترل کند.» رئیس‌جمهور آلمان در دیدار از اسرائیل گفت، کشورش تصمیم به کمک به بازسازی کیبوتص‌ بئری که در حمله حماس ویران شد گرفته است. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو خواستار تمدید وقفه در جنگ بین اسرائیل و سازمان تروریستی حماس شد.

مهلت این وقفه چهار‌ روزه برای تعویض گروگان‌های حماس و زندانیان فلسطینی در اسرائیل و همچنین رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه شامگاه امروز دوشنبه ۲۷ نوامبر (۶ آذر) به پایان می‌رسد.

دبیر کل ناتو همچنین خطاب به جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران باید نیروهای نیابتی‌اش در منطقه را کنترل کند.»

جمهوری اسلامی یکی از حامیان گروه تروریستی حماس محسوب می‌شود و از گروه‌های شبه نظامی دیگر در عراق، سوریه، جنوب لبنان و یمن نیز حمایت‌های آموزشی، تسلیحاتی و مالی می‌کند.

فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان در دیدار از اسرائیل گفت، کشورش تصمیم به کمک به بازسازی کیبوتص‌ بئری (Beeri) که در حمله حماس ویران شد گرفته است.

او اعلام کرد، مجلس این کشور (بوندستاگ) به درخواست او، در سال ۲۰۲۴ مبلغ هفت میلیون یورو را برای این هدف در نظر گرفته که قرار است با آن یک مرکز فرهنگی و یک مرکز مخصوص سالمندان در بئری تأمین مالی شود.

رئیس‌جمهور آلمان گفت، هنوز برای صحبت در مورد بازسازی زود است با این حال بسیاری دلشان می‌خواهد برگردند. او بئری و سایر کیبوتص‌های اسرائیل را بخشی از تاریخ این کشور خواند و گفت، این‌ها باید قسمتی از آینده  اسرائیل باشند.

کیبوتص بئری بسیار نزدیک به نوار غزه است. تروریست‌های حماس تقریبا آن را به طور کامل تخریب کرده‌اند. بیش از ۱۳۰ نفر از یک‌هزار و ۳۰۰ ساکن این منطقه کشته شدند. بیش از ۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند. برخی از آن‌ها علاوه بر تابعیت اسرائیل تابعیت آلمان را هم داشتند. بازماندگان به منطقه‌‌ای در حاشیه دریای مرده (بحرالمیت) انتقال داده شده‌اند.

منبع خبر

2 thoughts on “دبیر کل ناتو: ایران باید نیروهای نیابتی‌‌اش را مهار کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *