سپاه و استفاده از هواپیماهای غیر نظامی برای حمل سلاح

سپاه و استفاده از هواپیماهای غیرنظامی برای حمل سلاح

پس از سرگیری پروازهای ماهان ایر برای انتقال زائران اماکن مقدس از ایران به سوریه، بر اساس گزارش‌ها و شواهد تایید شده قبلی، ماهان ایر بخاطر ارتباط با نیروی قدس قبلا تحت تحریم قرار گرفته بود. از سوی دیگر، گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر شد (گزارش شبکه تلویزیونی الحدث در ۱۳ فوریه ۲۰۲۳) که از افزایش و تشدید پروازهای غیر نظامی ماهان ایر با هدف جابجایی تجهیزات نظامی پیشرفته از ایران به سوریه و از سوریه به لبنان خبر میداد.
شایان ذکر است که ماهان ایر در سال ۲۰۱۱ به دلیل ارتباط و همکاری با سپاه پاسداران و مشارکت در انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی به شبه نظامیان مسلح خارج از ایران، در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته بود. هدف سپاه از این اقدام بی ثبات کردن منطقه از طریق انتقال تسلیحات ایرانی به تمام نقاط خاورمیانه به ویژه پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه و وخامت اوضاع امنیتی در سال ۲۰۱۲ بود.

هواپیمای مسافربری یا نظامی

در نتیجه تداوم بهره برداری سپاه پاسداران از فرودگاه های سوریه برای ارسال سلاح از طریق هواپیماهای غیرنظامی به بهانه انتقال زائران به اماکن مقدس سوریه، حملات هوایی ناشناس بارها ( بیش از یک بار) فرودگاه دمشق و حلب را مورد هدف قرار دادند. هدف از این حملات هوایی هدف قرار دادن فرودگاه‌ها، توقف جریان انتقال تسلیحات و موشک‌های ایرانی به شبه‌نظامیان مسلح در سوریه و لبنان و همچنین رساندن این پیام به ایران و بازوهای اجرایی آن بود که انتقال تسلیحات و تجهیزات ایرانی به فرودگاه‌های سوریه دیگر از دید ما مخفی نیست. و ایران باید از استفاده از زائران به عنوان سپر انسانی و پوششی برای عملیات سپاه پاسداران در حمل سلاح از طریق ماهان ایر خودداری کند.
در ۵ نوامبر ۲۰۲۳، خبرنگاران محلی در سوریه گزارش دادند که یک هواپیمای ایرانی از مبدا تهران، پس از اینکه نتوانست در فرودگاه‌های دمشق و حلب که خارج از سرویس بودند فرود آید، اجازه فرود در پایگاه نظامی حمیمیم تحت کنترل روسیه در غرب سوریه را پیدا کرد. خبرنگاران محلی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای ماهان ایر وابسته به سپاه پاسداران در پایگاه حمیمیم فرود آمد و بعد از شش ساعت توقف به تهران بازگشت. شایان ذکر است که پایگاه حمیمیم در کنار فرودگاه لاذقیه در غرب سوریه قرار دارد.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *