نتایج یک پژوهش: آموزش و پرورش در ایران گرفتار بحران کیفیت، عدالت و مشروعیت است

آموزش و پرورش ایران دچار سه بحران عمده کیفیت پایین، عدم تحقق عدالت و از دست دادن مشروعیت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نظام آموزشی نه تنها در ارتقای کیفیت یادگیری شکست خورده بلکه حتی در تأمین سواد خواندن و نوشتن پایه نیز ناموفق بوده است.

آمارها حاکی از آن است که حدود یک میلیون کودک در سن مدرسه از تحصیل بازمانده‌اند. همچنین حدود ۹ میلیون نفر بزرگسال بی‌سواد مطلق در کشور وجود دارد.

علاوه بر این، توانمندی‌های حرفه‌ای معلمان و امکانات آموزشی نیز وضعیت نامطلوبی دارد. حدود یک سوم کلاس‌ها فاقد استحکام لازم هستند و بسیاری از مدارس فاقد امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی می‌باشند.

علاوه بر اینها، تبعیض آموزشی در سطح کشور بسیار بالاست. کودکان مناطق محروم و روستایی به مراتب کمتر از همتایان شهری خود به فرصت‌های آموزشی دسترسی دارند.

یکی دیگر از معضلات، دخالت‌های سیاسی در نظام آموزش است که منجر به تحمیل محتوا و نیروی انسانی نامناسب بر مدارس شده و اعتماد خانواده‌ها را از دست داده است.

نظام حکمرانی فهم روشنی از ماموریت آموزش و پرورش ندارد و از طرف دیگر، آموزش و پرورش به عرصه‌ای برای پیگیری اهداف روزمره حکمرانان در عرصه سیاست تبدیل شده است.

تغییر پیاپی کتب درسی به نفع ایده‌های سیاسی، مداخلات گسترده در نظام تربیت معلم و تحمیل نیروی انسانی به آموزش و پرورش از دیگر مشکلاتی است که حکومت به این حوزه تحمیل کرده است.

بر اساس این پژوهش، بازنگری اساسی در ساختار و کارکرد نظام آموزشی برای نجات آن از وضعیت فعلی ضروری و حیاتی است.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *