رونمایی ناسا از هواپیمای مافوق‌ صوت اکس۵۹؛ از نیویورک تا لندن فقط در سه‌و‌نیم ساعت

رونمایی ناسا از هواپیمای مافوق‌ صوت اکس۵۹؛ از نیویورک تا لندن فقط در سه‌و‌نیم ساعت

ناسا از یک هواپیمای مافوق‌صوت رونمایی کرد که می‌تواند فاصله نیویورک تا لندن را در مدت سه ساعت و نیم طی کند. ناسا و لاکهید مارتین روز جمعه ضمن معرفی این هواپیمای مدرن ۳۰ متری که به «پسر کنکورد» معروف شده است. اعلام کردند که انتظار می‌رود این هواپیما سفرهای هوایی تجاری آینده را متحول کند.

رونمایی ناسا

به گزارش نیویورک‌پست، هواپیمای کنکورد که در سال ۱۹۷۶ وارد بازار شده بود و می‌توانست با سرعتی حدود ۲۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند، حدود ۲۰ سال پیش پس از سانحه مرگبار سال ۲۰۰۰ و همچنین با در نظر گرفتن هزینه‌های نگهداری زیاد آن، از سفرهای هوایی تجاری کنار گذاشته شد.

نسل جدید این هواپیما اما با نوآوری‌های خیره‌کننده‌ای که در طراحی آن به کار گرفته شده قادر است با سرعت حدود ۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و مزاحمت صوتی کمتری نیز داشته باشد

نیم قرن گذشته

در نیم قرن گذشته، استفاده از پروازهای مافوق صوت به‌دلیل تولید صدای مهیب آن‌ها در ایالات متحده و سایر کشورها ممنوع شده است. هواپیمای جدید اکس-۵۹ بخشی از پروژه کوئست است و مدیران ناسا می‌گویند آزمایش پرواز این هواپیما اواخر سال جاری میلادی انجام خواهد شد. به گزارش بلومبرگ، پروژه هواپیمای مافوق‌صوت ایکس-۵۹ در مدت ۸ سال، ۶۳۲ میلیون دلار هزینه داشته است.

پیتر کوئن

پیتر کوئن، مدیر این پروژه تجاری در ناسا، پیش از این درباره این هواپیما که برخی آن را کنکورد۲ نامیده‌اند گفته بود که این هواپیما در ارتفاع ۵۵ هزار پایی پرواز خواهد کرد و صدای موتورهای آن نیز بسیار کم خواهد بود.

از جمله ویژگی‌های هواپیمای اکس-۵۹ می‌توان به این اشاره کرد که این هواپیما حین پرواز با سرعت مافوق‌صوت، صدای انفجاری را که عمدتا در اثر شکستن دیوار صوتی رخ می‌دهد، ایجاد نمی‌کند.

دیوار صوتی

این صدای انفجاری ناشی از شکسته شدن دیوار صوتی زمانی ایجاد می‌شود که سرعت حرکت یک هواپیما از سرعت صوت بیشتر شود.

هواپیمای کنکورد در نهایت حدود ۳ سال پس از حادثه ژوئیه سال ۲۰۰۰ به آشیانه‌ها بازگشت و کنار گذاشته شد. در اثر آن سانحه در فرودگاه پاریس، تمامی ۱۰۹ سرنشین هواپیما و همچنین ۴ تن دیگر بر روی زمین جان خود را از دست دادند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *