چطور می‌توان کمتر قضاوت کرد؟

مفاهیم “خوب” و “بد” در قضاوت پیچیده و مبهم هستند. قضاوت سریع می‌تواند به ما در تصمیم‌گیری‌های مهم بقا کمک کند، اما اغلب ما نیز قضاوت‌هایی می‌کنیم که لزوما به سود سلامت روانی خودمان یا دیگران نیست.

پس چگونه می‌توانیم از این نوع بی‌فایده قضاوت کم کنیم؟ افزایش همدلی و تمرین ذهن آگاهی یک شروع است. متخصصین علوم رفتاری معمولا موافق هستند که قضاوت سالم‌تر از پرورش خود-شفقت، رد کردن تکبر، و کاهش تصمیم‌گیری‌های سریع شروع می‌شود.
کوئیتا کرایستیسون، فعال توانمندسازی جوانان، می‌گوید یک لحظه مکث کردن و واقعاً نگاه کردن به طرف مقابل می‌تواند به همه ما کمک کند تا از شرمندگی و آزردگی اجتناب کنیم. این پست بخشی از سری “چطور انسان بهتری باشیم” تد است که حاوی نکات مفیدی از اعضای جامعه تد در مورد چگونگی بهبود رفتار انسانی است.
مغز ما برای قضاوت سریع در مورد افرادی که ملاقات می‌کنیم تکامل یافته است تا آنها را در دسته‌بندی‌های قابل فهم جای دهد. اما کرایستیسون می‌گوید به جای قضاوت، باید از ابزار S.T.O.P استفاده کنیم که به معنای “دیدن شخص دیگر” است – یعنی گرفتن ۵ ثانیه برای مشاهده واقعی طرف مقابل.
اگر این کار را انجام دهیم، کرایستیسون می‌گوید از قضاوت به استفاده از قضاوت خود می‌رسیم. امروزه بسیاری از ما بدون فکر ابتدا عمل و بعد عذرخواهی می‌کنیم. اما دنیا نیاز به عذرخواهی بیشتر ندارد بلکه نیاز به احترام بیشتر دارد.

منبع خبر

One thought on “چطور می‌توان کمتر قضاوت کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *