کشف مقبره ۱۲۰۰ ساله مملو از طلا با بقایای ده‌ها نفری که برای حاکم پانامایی قربانی شدند

کشف مقبره ۱۲۰۰ ساله مملو از طلا با بقایای ده‌ها نفری که برای حاکم پانامایی قربانی شدند

وزارت فرهنگ پاناما اعلام کرده است که مقبره‌ای باستانی پر از طلا و جواهرات در یک پارک باستان‌شناسی در این کشور پیدا شده است.

گمان می‌رود در این مقبره که در پارک باستان‌شناسی «ال کانیو» واقع شده و قدمت آن به قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد، یک حاکم اشراف‌زاده دفن شده باشد.

در کنار این حاکم محلی همچنین بقایای اجساد ده‌ها نفر، که برای همراهی با او در «دنیای پس از مرگ» قربانی شده‌‌اند، کشف شده است.

باستان‌شناسان در داخل این مقبره مجموعه‌ای از گنجینه‌های طلا شامل دستبند، دو کمربند با مهره‌های طلا، گوشواره‌های تمساح‌شکل، گوشواره‌های دندان نهنگ با پوشش طلا و الواح مدور طلایی را پیدا کرده‌اند.

علاوه بر این اشیاء، گوشواره‌هایی نیز به شکل یک زن و مرد، دو زنگوله، دامن‌هایی ساخته‌شده با دندان سگ و یک جفت فلوت‌ از جنس استخوان را یافته‌اند.

مقامات پارک باستان‌شناسی ال‌کانو می‌گویند این مقبره احتمالا متعلق به یک حاکم بلندپایه از تمدن محلی «کوکله» است که در زمان مرگ در دهه سوم زندگی خود قرار داشته است.

دکتر جولیا مایو، مدیر بنیاد ال‌کانو که هدایت این پروژه باستان‌شناسی را بر عهده داشت، گفت که مقبره علاوه بر بقایای حاکم، شامل بقایای اجساد ۳۱ نفر دیگر نیز می‌شود که «به عنوان همراه و برای خدمت به او قربانی شده‌اند».

وی اضافه کرد که حفاری محل دفن هنوز کامل نشده و بنابراین هنوز نمی‌توان تعیین کرد که چند جسد در مقبره وجود دارد.

لینت مونته‌نگرو، مدیر بخش میراث ملی وزارت فرهنگ پاناما، گفت که کاوش در این پارک باستان‌شناسی در سال ۲۰۲۲ آغاز شده و طلا و اقلام یافت‌شده در مقبره «نه تنها ارزش اقتصادی، بلکه ارزش تاریخی و فرهنگی غیرقابل محاسبه‌ای دارند.»

گورستان پارک باستان‌شناسی ال‌کانیو در حدود سال قرن هفتم پس از میلاد ساخته شد و در حدود سال ۱۰۰۰ میلادی متروک شد.

این مکان برای اولین بار در سال ۱۹۲۵ کشف شد، زمانی که هایات وریل کاشف آمریکایی پس از برخورد به سنگ‌های یکپارچه باستانی که در امتداد سواحل رودخانه ریو‌گراند از زمین بیرون زده بودند سه گور را پیدا کرد.

با این حال کاوش‌ها در این ناحیه در دهه ۷۰ میلادی و پس از تحقیق در مورد گزارش‌های منتشره از جهانگردان اسپانیایی آغاز شد. 

بیشتر بخوانید

آنها تمدنی را توصیف کرده بودند که توسط تعدادی از اشراف اداره می‌شد و در آن حاکمان با نصب صفحات مدوری از طلا بر روی سینه‌شان خود را از رده‌های پایین‌تر جامعه متمایز می‌کردند.

اسپانیایی‌ها همچنین از هنر ظریف صنعتگرانی حرف زده بودند که اشیایی تزئینی از جنس طلا می‌ساختند.

پارک باستان‌شناسی ال‌کانیو در استان کوکله در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر پاناما واقع شده است.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *