استان بوشهر با ذخایر عظیم انرژی رتبه ۱۸ شاخص فلاکت در ایران را دارد

روزنامه «هم میهن» روز پنجشنبه ۱۱ آبان، گزارش داد که استان بوشهر به رغم داشتن ذخایر عظیم گازی در رتبه ۱۸ شاخص فلاکت در ایران است.

این روزنامه ضمن اشاره به این که مردم این استان همچون دیگر استان‌های ایران با مشکلات معیشتی گسترده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزود که »گلایه مردم از سرمایه کلانی است که از این استان به دیگر نقاط ایران روانه می‌شود اما تاثیری بر معیشت آنها ندارد.»

نویسنده گزارش اشاره کرد که بوشهر رتبه هجدهم شاخص فلاکت را در ایران به خود اختصاص داده است؛ اتفاقی که با وجود ذخایر عظیم گازی برای مردم این استان، غیرقابل پذیرش است.

v در ایران بخش قابل توجهی از جمعیت ایران را به زیر خط فقر برده است. توزیع گسترده فقر در ایران باعث کاهش دسترسی مردم به نیازهای اولیه خود شده است.

مرکز آمار ایران نیز در تازه‌ترین گزارش خود از تداوم تورم بالای ۴۰ درصدی خبر داده است.

بررسی تورم یک ساله ۵۳ اقلام خوراکی نشان می‌دهد که گوشت گوسفند با رشد ۱۵۰ درصدی و گوشت گاو یا گوساله با رشد ۱۳۲ درصدی قیمت، در صدر گرانی بوده‌اند و کنسرو «ماهی تن» با رشد ۱۰۹ درصدی قیمت در رتبه بعدی است.

روزنامه شرق نیز در گزارشی به مرور آمار منتشر شده پرداخته و به نقل از هادی حق‌شناس، اقتصاددان نوشته است که «نرخ تورم در وضعیت هشدار دهنده قرار دارد.»

آقای حق‌شناس تاکید کرده که «عامل اصلی کاهش نرخ تورم نه بهبود وضعیت اقتصاد که کاهش شدید قدرت خرید مردم است.»

به گفته این اقتصاددان، در سال‌های گذشته سهم مواد غذایی و مسکن در سبد هزینه خانوار از ۵۰ درصد تجاوز نمی‌کرد اما در حال حاضر، سهم مواد غذایی و مسکن در سبد هزینه‌های خانوار به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده و در مقابل سهم سفر، تفریحات و سایر هزینه‌های خانوار کاهشی شده است.

طبق آمار اعلام شده توسط مرکز آمار، بالاترین نرخ تورم سالانه در میان استان‌های ایران متعلق به یزد با ۵۶/۵ درصد بوده و پایین‌ترین نرخ تورم سالانه نیز در میان استان‌ها، به تهران با ۴۰/۷ درصد اختصاص دارد.

منبع خبر

One thought on “استان بوشهر با ذخایر عظیم انرژی رتبه ۱۸ شاخص فلاکت در ایران را دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *