اف ۱۴ – تام کت

اف 14 – تام کت

هواپیمای اف ۱۴ با نام مستعار تام کت یک جنگنده شکاری رهگیری ساخت کمپانی مکدانلد داگلاس آمریکا ست، با برد انتقالی ۳۲۲۰ کیلومتر، ارتفاع پرواز ۵۰۰۰۰ پا و سرعت ۲.۳۲ ماخ. تام کت اولین پرواز خود را در اواخر سال ۱۹۷۰ انجام داد و در اواسط سال۱۹۷۴ به خدمت نیروی دریایی آمریکا در آمد. این شکاری جنگنده برای مقابله با خطر بمب افکن های روسی که توانایی شلیک موشک های کروز ضد کشتی دور برد را داشتند ساخته شد، تا بتواند آن‌ها را قبل از اینکه به فاصله مورد نیاز برای شلیک موشکهای کروز خود برسند شناسایی و مورد هدف قرار دهد. ایران تنها کشوری است که به غیر از آمریکا دارای این نوع جنگنده میباشد، اما آنها توانایی فرود و پرواز از روی ناوهواپیمابر را دارا نیستند.

اف ۱۴ به رادار ای دبیلو جی-۹ (AWG-9) ساخت شرکت هیوز (Hughes) مجهز است که توانایی شناسایی خطر از فاصله۱۹۵ مایلی (۳۲۰ کیلومتر) رابه آن میدهد. هم‌زمان میتواند۲۴ هدف را رهگیری کرده و از فاصلهٔ ۱۲۵ مایلی (۲۰۰ کیلومتر) توسط موشک دور برد فونیکس ظرف ۳۷ ثانیه با شش عدد از این تهدیدات در گیر شده و سپس از منطقه دور شود، قبل از اینکه در تیررس رادارهای آن زمان هواپیمای دشمن قرار گرفته و شناسایی شود.

اف ۱۴ جنگنده‌ای است دو سرنشینه که خلبان در جلو و افسر مسئول اسلحه در صندلی عقب در کابین مشترک قرار دارند. تام کت مجهر به دو موتور توربوفن میباشد که در دو غلاف مستقل جا دارند، این امر جهت پیشگیری از آسیب دیدن هم زمان هر دوموتور در صورت آسیب دیدن یکی از آن‌ها انجام شده تا پرنده توانایی پرواز خود را تا حد امکان حفظ کند. بالهای متغیر این جنگنده برای حفظ فضای عرشه بر روی ناو هواپیمابر وافزایش قدرت پرواز این شکاری رهگیری در سرعت ها و ارتفاعات متفاوت طراحی شده و با کامپوتر و یا به طور مکانیکی( دستی) قابل کنترل میباشند.

علاوه بر توپ شش لول M61A1 ولکان (Vulcan) با قدرت نواخت آتش۶۰۰۰ گلوله بر دقیقه، موشک (AIM-9 (سایندوایندر)، AIM-7 (اسپارو) ، AIM-54 (فونیکس)، قابلیت حمل بمب با مجموع وزن۶۶۰۰ کیلوگرم، تام کت توانایی حمل دو مخزن سوخت خارجی هرکدام با گنجایش۱۰۱۰ لیتر و از قابلیت سوختگیری هوایی نیز برخوردار است.

این هواپیما از به نسل چهارم جنگنده ها تعلق داشته و امروزه از خدمت در نیروی نظامی آمریکا باز نشسته شده، اما تعداد اندکی از آن‌ها هنوز در نیروی هوایی ایران انجام وظیفه میکنند، که آن‌ها هم کم کم به علت کمبود قطعات یدکی به بازنشستگی نزدیکند.

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *