انتشار گازهای سمی حاصل از مشعل‌سوزی؛ جان میلیون‌ها تن در خاورمیانه در خطر است

تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌‌دهد آلاینده‌‌های سمی منتشر شده هنگام مشعل‌سوزی بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد سلامت میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازند. مشعل‌سوزی» به روند سوزاندن گازهای زائد در حین استخراج نفت گفته می‌شود. این روند در سراسر خلیج فارس از جمله توسط امارات متحده عربی، میزبان کنفرانس آب و هوایی «کاپ ۲۸» انجام می‌شود.

مطالعات جدید نشان می‌دهد آلودگی ناشی از مشعل‌سوزی در میادین نفتی خاورمیانه تا صدها کیلومتر منتشر می‌شود و کیفیت هوا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ذرات ریز معلق، ازون، اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات سرطان‌زایی مانند بنزوآلفاپیرن از جمله آلاینده‌های اصلی ناشی از مشعل‌سوزی هستند که باعث افزایش شیوع بیماری‌های تنفسی، سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شوند.

عراق، روسیه و کویت از بزرگترین منابع مشعل‌سوزی در جهان به شمار می‌روند. میدان نفتی رمیله در جنوب عراق یکی از مهمترین منابع انتشار این آلاینده‌هاست که علاوه بر آلودگی هوای خود عراق، باعث آلودگی هوای کویت نیز می‌شود.

امارات متحده عربی نیز با وجود ممنوعیت رسمی مشعل‌سوزی، همچنان این روند را در میادین نفتی خود ادامه می‌دهد که سلامت شهروندان خود و همسایگانش را به خطر می‌اندازد.

کارشناسان تاکید می‌کنند با سرمایه‌گذاری اولیه، می‌توان گازهای حاصل از استخراج نفت را برای تولید برق و گرما استفاده کرد و از انتشار آلاینده‌های زیان‌بار جلوگیری کرد. با این حال، شرکت‌های نفتی و دولت‌ها تمایل چندانی به اجرای این راه‌حل‌ها نشان نمی‌دهند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *