بحران کمبود معلم؛ با گذشت یک ماه از سال تحصیلی ۱۰ هزار کلاس آموزگار ندارند

کمبود معلم در آموزش و پرورش در ایران تبدیل به بحرانی جدی شده است و با گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال تحصیلی، برخی کلاس‌ها در مدارس کشور همچنان بدون آموزگار هستند. مقام‌های جمهوری اسلامی تعداد کنونی این کلاس‌ها را ۱۰ هزار مورد اعلام کرده‌اند.

سایت فرارو روز چهارشنبه سوم آبان در گزارشی به بررسی این بحران پرداخت و به نقل از برخی مدیران پیشین آموزش و پرورش، بی‌نظمی‌های مکرر در وعده‌های وزیر و نبود برنامه‌ریزی دقیق برای حل معضلات وزارت‌خانه تحت سرپرستی رضا مرادصحرایی را دلیل آن دانست.

طبق آنچه مقام‌های جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته گفته‌اند، مدارس ایران با کمبود دست‌کم ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار معلم روبه‌رو هستند که نسبت آن در استان‌های مختلف، با هم تفاوت دارد.

در استان تهران میزان کمبود معلم حدود چهار هزار نفر برآورد شده است.

استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از مناطق محروم در حوزه آموزش و پرورش نیاز به ۱۵ هزار معلم دارد.

محمد‌حسن آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی به تازگی گفته بود اکثر شهرستان‌ها به ویژه در بخش‌های روستایی با کمبود معلم مواجه هستند و گاهی از «معلمان بازنشسته» یا از معلمان به صورت «دو شیفته» استفاده می‌شود.

به گفته او، از ابتدای مهر امسال ۲۳ هزار کلاس درس با مشکل نداشتن آموزگار مواجه بوده‌اند اما اکنون تعداد کلاس‌های بی‌معلم به ۱۰ هزار مورد رسیده است.

این اعداد هم‌اکنون بالا و قابل توجه به نظر می‌رسند اما پیش‌بینی‌ها حاکی از روند صعودی و نگران‌کننده آن در سال‌های آتی است.

در عین‌ حال رشد جمعیت در کشور هم طی چهار سال آتی به گفته او به «قله» می‌رسد.

فرارو نوشت همین نرخ‌های نگران‌کننده سبب شد ماه گذشته دست‌کم ۳۰ نماینده مجلس طرح استیضاح مراد‌صحرایی را امضا کنند؛ گرچه این طرح هنوز به مرحله اقدام نرسیده است.

بر اساس این گزارش، چندی پیش وزیر آموزش و پرورش وعده داد مشکل کلاس‌های درس بدون معلم تا ۱۵ مهر ساماندهی شود اما مهر به پایان رسید و خبری نشد.

یکی دیگر از وعده‌های بی‌نتیجه مربوط به اظهارات میثم لطیفی، رییس سازمان اداری و استخدامی است که گفته بود ۱۰ هزار معلم جدید در فرآیند تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش در مدارس کشور حاضر می‌شوند و تا پایان مهر هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود.

با وجود این وعده‌ها، بحران کمبود معلم تا جایی پیش رفته که بر اساس گزارش اخیر «شرق»، مدیران مدارس برای اینکه کلاس درسی بی‌معلم نماند، «دست به دامن» خانواده‌ها و معلمان بازنشسته شده‌اند.

این روزنامه به نقل از خانواده دانش‌آموزان نوشت که مدیران از آن‌ها خواسته‌اند تا به کلاس رفته و درس‌های سال گذشته را برای دانش‌آموزان مرور کنند.

بنا بر گزارش فرارو به نقل از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش، بخشی از مشکلات فعلی این وزارت‌خانه به بازنشستگی گسترده معلم‌ها در سال‌های قبل و توقف جذب معلم از سوی دولت برمی‌گردد.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته آموزش و پروش با در نظر نگرفتن شروطی مانند داشتن کارت پایان خدمت، دست‌کم ۲۵ هزار طلبه را در راستای اسلامی کردن مدارس به استخدام این وزارت‌خانه در‌آورده است.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *