جهان خودرو؛ تاکسی پرنده هیوندای برای پرواز آماده می‌شود

جهان خودرو؛ تاکسی پرنده هیوندای برای پرواز آماده می‌شود

این هفته در جهان خودرو: تاکسی پرنده هیوندای که به گفته کارخانه تا سه سال دیگر به بازار می‌آید، شاسی‌بلند چینی که یک ماشین پرنده در پشتش دارد و ماشینی که کیا ادعا می‌کند باربری و مسافربری در شهر‌ها را متحول خواهد کرد.

تاکسی پرنده هیوندای

هیوندای در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس‌وگاس یک تاکسی پرنده رونمایی کرد. این خودروساز کره‌ای می‌گوید این ماشین پرنده که نامش S-A2 است را برای استفاده عمومی در سال ۲۰۲۸ آماده می‌کند.

S-A2 ساخت زیرمجموعه هیوندای به نام سوپرنال است و مدیر پروژه‌اش یکی از مدیران هیوندای به نام جایون شین است که سابقه کار در ناسا دارد. S-A2 هشت ملخ دارد که از باتری نیرو می‌گیرند و می‌تواند تا ۴۵۷ متر از زمین فاصله بگیرد. حداکثر سرعتش بیش از ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است هر بار می‌تواند بین ۴۰ تا ۶۴ کیلومتر پرواز کند.

هیوندای این تاکسی پرنده را برای استفاده در شهرها و پرواز در مسیرهای کوتاه طراحی است. لوک دانکرولک (Luc Donckerwolke)، مدیر طراحی گروه خودروسازی هیوندای می‌گوید در طراحی S-A2 از آناتومی و شکل چشم‌های زنبور الهام گرفته شده و ملخ‌هایش آن برعکس هلیکوپتر‌ها حتی از یک ماشین ظرف‌شویی هم کم‌صداتر است.

تاکسی پرنده هیوندای برای چهار مسافر جا دارد
توضیح تصویر، تاکسی پرنده هیوندای برای چهار مسافر جا دارد
هیوندای S-A2 برای استفاده عمومی در سال ۲۰۲۸ آماده می‌شود
توضیح تصویر، هیوندای S-A2 برای استفاده عمومی در سال ۲۰۲۸ آماده می‌شود

سوپرنال اعلام کرده که پرواز‌های آزمایشی S-A2 از سال ۲۰۲۵ آغاز شده و پس از اخذ گواهینامه ایمنی، پروازهای تجاری از سال ۲۰۲۸ آغاز خواهد شد.

هیوندای تنها خودروسازی نیست که در حال ساخت ماشین‌های پرنده است. تویوتا، مرسدس-بنز، فولکس واگن و چند خودروساز چینی هم قصد دارند به این بازار وارد شوند. خودروسازان پیش‌بینی می‌کنند که تقاضا برای ماشین‌های شخصی در سال‌های آینده کمتر خواهد شد و آنها برای افزایش درآمد به روش‌های دیگری نیاز دارند.

بازار حمل‌ونقل هوایی شهری (Urban Air Mobility) یکی از این روش‌های جدید است. این تاکسی‌ها راه حلی برای ترافیک در شهرهای بزرگ است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده تقاضا برای آنها افزایش یابد. موسسه تحقیقاتی آمریکایی موردور (Mordor) ارزش بازار تاکسی‌های هوایی شهری را در سال ۲۰۳۶ بیش از چهل و پنج میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است.

شاسی‌بلند با ماشین پرنده

قیمت پایه شاسی‌بلند با ماشین پرنده اکس‌پنگ ۱۷۰ هزار دلار است
توضیح تصویر، قیمت پایه شاسی‌بلند با ماشین پرنده اکس‌پنگ ۱۷۰ هزار دلار است

اکس‌پنگ، خودروساز چینی در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس‌وگاس از ساخت یک شاسی‌بلند شش چرخ خبر داد که یک ماشین پرنده هم دارد. اکس‌پنگ می‌گوید خریداران در چین می‌توانند از اواخر امسال این ماشین را با قیمت پایه معادل ۱۷۰ هزار دلار سفارش دهند.

این ماشین توسط زیرمجموعه اکس‌پنگ به نام AeroHT ساخته می‌شود که در سال ۲۰۱۳ برای ساخت ماشین‌های پرنده تاسیس شد. مدیر این شرکت می‌گوید طرح این شاسی‌بلند هنوز نهایی نشده، اما پروازهای آزمایشی با ماشین پرنده انجام شده و شرکت برای تولید نهایی آن آماده می‌شود.

ماشین پرنده پشت شاسی‌بلند قرار دارد
توضیح تصویر، ماشین پرنده پشت شاسی‌بلند قرار دارد

ایده‌ای که اکس‌پنگ ارائه کرده شاسی‌بلندی است که برای پنج سرنشین جا دارد و می‌تواند از پس جاده‌های ناهموار برآید. قوای محرکه ماشین هیبرید-الکتریکی است و با هر بار شارژ تا حدود ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند. ماشین پرنده در پشت شاسی‌بلند قرار دارد و دو نفر می‌توانند با آن پرواز کنند. اکس‌پنگ می‌گوید این ماشین برای طرفداران گشت‌وگذار در طبیعت و گروه‌های امداد ایده‌آل است.

اکس‌پنگ امیدوار است سالانه ده هزار دستگاه از این ماشین در چین بفروشد و می‌گوید در صورت کسب مجوز، آن را در بازارهای دیگر هم خواهد فروخت.

اکس‌پنگ کانسپتی از یک ماشین پرنده دیگر هم در لاس‌وگاس رونمایی کرد
توضیح تصویر، اکس‌پنگ کانسپتی از یک ماشین پرنده دیگر هم در لاس‌وگاس رونمایی کرد

اکس‌پنگ در نمایشگاه لاس‌وگاس از یک کانسپت دیگر هم رونمایی کرد. ملخ‌های این کانسپت روی سقف جمع می‌شود و می‌توان با آن در جاده رانندگی کرد. ظاهر ماشین شبیه به ماشین‌های اسپرت طراحی شده و برای دو سرنشین جا دارد. قوای محرکه ماشین الکتریکی است و وزنش حدود دو هزار کیلوگرم است. این ماشین فعلا قرار نیست تولید شود.

ون الکتریکی

ون PV5 الکتریکی محصول کیا
توضیح تصویر، ون PV5 الکتریکی محصول کیا

کیا در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس‌وگاس از یک ون جدید رونمایی کرد. این ون که نامش PV5 است، اولین ماشین از مجموعه‌ای از محصولات جدید شامل خودرو و نرم‌افزار است که کیا می‌گوید با آنها شبکه باربری و مسافربری را متحول خواهد کرد.

ون PV5 الکتریکی است و طوری طراحی شده که خریداران می‌توانند آن را تا حد زیادی با سلیقه یا نیاز خود تغییر دهند. بخش پشت راننده این ون‌ را می‌توان عوض کرد و آن از یک مسافربر به یک ون باری تغییر داد. در ون مسافربر می‌توان چیدمان صندلی‌ها را در حالت‌های مختلف تغییر داد یا صندلی‌ها را عقب برد تا جا برای ویلچر باز شود. ون‌های باری را هم می‌توان در حالت‌های مختلف قفسه‌بندی کرد و مثلا آن را به یک فروشگاه متحرک تبدیل کرد.

بخش پشت ون PV5 را می‌توان عوض کرد
توضیح تصویر، بخش پشت ون PV5 را می‌توان عوض کرد
فرمان ماشین هنگام پارک کنار می‌رود تا فضای استراحت و کار راننده بیشتر شود
توضیح تصویر، فرمان ماشین هنگام پارک کنار می‌رود تا فضای استراحت و کار راننده بیشتر شود
ون کیا را می‌توان به یک فروشگاه متحرک تبدیل کرد
توضیح تصویر، ون کیا را می‌توان به یک فروشگاه متحرک تبدیل کرد

کیا می‌گوید در طراحی ماشین به رفاه راننده توجه زیادی کرده است. فرمان ماشین را هنگام پارک می‌توان کنار زد تا فضای جلوی راننده بیشتر شود. یک کمد هم زیر داشبورد است که راننده میتواند وسایل خود را در آن قرار دهد. روی سقف شیشه‌ای ماشین باتری خورشیدی گذاشته شده است و جلو و عقب ماشین نمایشگرهایی گذاشته شده که اطلاعاتی نظیر وضعیت ماشین یا پیش‌بینی وضع هوا را به رهگذران اطلاع می‌دهد.

کیا می‌گوید همزمان در حال ساخت نرم‌افزارهایی است که می‌تواند شبکه گسترده‌ای از این ون‌ها را مدیریت کند و خدماتی نظیر مدیریت تحویل بسته‌های پستی به مشتریان ارائه دهد. کیا همچنین برای تجهیز این ماشین‌ها به عنوان تاکسی با اوبر همکاری می‌کند.

کیا کانسپتی از ون کوچک‌تر PV1 را در لاس‌وگاس رونمایی کرد
توضیح تصویر، کیا کانسپتی از ون کوچک‌تر PV1 را در لاس‌وگاس رونمایی کرد

ون‌های جدید کیا در کارخانه‌ای در کره‌جنوبی تولید خواهد شد و در سال ۲۰۲۵ به بازار خواهد آمد. کیا می‌گوید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه از این ون‌ها تولید خواهد کرد. قیمت پایه ماشین حدود ۴۰ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

کیا در لاس‌وگاس کانسپتی از مدل‌ بزرگ‌تر PV7 و مدل کوچک‌تر PV1 را هم نمایش داد. PV1 برای رانندگی در شهر طراحی شده و هر چهار چرخش تا ۹۰ درجه تغییر جهت می‌دهد. با این امکان راننده می‌تواند به راحتی ماشین را پارک کند یا در فضایی کوچک دور بزند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *