دیرینه‌شناسان از فسیل ۲۴۰ میلیون‌ساله خزنده‌ای شبیه اژدهای چینی رونمایی کردند

دیرینه‌شناسان از فسیل ۲۴۰ میلیون‌ساله خزنده‌ای شبیه اژدهای چینی رونمایی کردند

نمونه‌های فسیل‌ یک خزنده دریایی ۲۴۰ میلیون‌‌ ساله که به دلیل گردن بلندش به اژدهای چینی تشبیه شده است، نخستین بار به صورت کامل به تصویر کشیده شد.

به گزارش وبسایت استاندارد، فسیل‌های داینوسفالوساروس اورینتالیز Dinocephalosaurus orientalis نخستین بار در ۲۰۰۳ در استان گوئیژو واقع در جنوب چین کشف شده بود، اما با کشف نمونه‌های بیشتر از فسیل این جانور، گروه دانشمندان بین‌المللی اینک قادر شده‌اند آن را به صورت کامل تصویر کنند.

محققانی که روی این پروژه کار می‌کنند، اعلام کردند که نمونه‌های به‌دست‌آمده از داینوسفالوساروس اورینتالیز نشان می‌دهد که این خزنده ۳۲ مهره مجزا برای گردن بسیار بلندش دارد. به گفته آنان،‌ فسیل‌های کشف‌شده شامل اندام‌های باله‌دار این جانور است که با شیوه زندگی اقیانوسی سازگاری دارد.

نیک فریزر، متخصص علوم طبیعی در موزه‌ ملی اسکاتلند، از کسانی بود که در مطالعه روی این خزنده قدیمی شرکت داشت. او درباره این بررسی علمی تاکید کرد: «پیدا شدن نمونه‌های بیشتری از فسیل ۲۴۰ میلیون‌ساله، این امکان را فراهم کرد که برای نخستین بار، این خزنده گردن‌دراز چشمگیر را به صورت کامل ببینیم.»

او افزود: «مطمئنیم که به دلیل ظاهر خیره‌کننده این خزنده دیرینه که یادآور اژدهای افسانه‌ای چینی مارمانند است، توجه بسیاری در سراسر جهان به این فسیل جلب خواهد شد.»

بیشتر بجوانید

گردن بلند داینوسفالوساروس اورینتالیز با گردن خزنده دریایی عجیب دیگری به نام تانیستروفئوس هیدرویدز Tanystropheus hydroides از دوره تریاس (نخستین دوره از دوران میانه‌زیستی – حدود ۲۵۱ تا ۲۰۱ میلیون سال پیش) مقایسه می‌شود.

این خزندگان از نظر اندازه مشابهند و چندین ویژگی مشترک در شکل و ساختار جمجمه دارند. با این حال، داینوسفالوساروس مهره‌های بیشتری، هم در گردن و هم در نیم‌تنه، دارد که ظاهر آن را بیشتر شبیه مار می‌کند.

محققانی از اسکاتلند، آلمان، آمریکا و چین، داینوسفالوساروس را حدود ۱۰ سال در موسسه دیرینه‌شناسی مهره‌داران پکن، وابسته به آکادمی علوم چین، بررسی و مطالعه کردند.

پروفسور لی چون، از همکاران این موسسه تحقیقاتی، گفت: «این یک تلاش بین‌المللی بود. با همکاری متخصصانی از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اروپا، از نمونه‌های تازه کشف‌شده در آکادمی علوم چین، برای بررسی بیشتر این خزنده استفاده کردیم.»

او افزود: «در میان تمام یافته‌های خارق‌العاده‌ای که از دوره تریاس در استان گوئیژو به دست آورده‌ایم، داینوسفالوسوروس احتمالا چشمگیرترین نمونه است.»

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *