رونق بازار جهانی در صدمین سالگرد تولید ویسکی در ژاپن

امسال صدمین سالگرد تولید ویسکی در ژاپن است. در سال ۱۹۲۳ اولین کارخانه تقطیر سانتوری در شهر یامازاکی تأسیس شد که تاکنون فعالیت خود را ادامه داده است. تعداد کارخانجات تقطیر ویسکی در ژاپن نسبت به یک دهه پیش دو برابر شده و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کارخانه در این کشور وجود دارد. کارخانه‌های تازه تأسیس برای کسب نام و نشان در بازار در حال گسترش ویسکی، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

تا پیش از سال ۲۰۰۸، ویسکی‌های ژاپنی به عنوان محصولاتی با کیفیت پایین‌تر از ویسکی اسکاتلندی شناخته می‌شدند. اما پس از آن شروع به کسب جوایز بین‌المللی کردند. کیفیت بالای ویسکی‌های ژاپنی موجب افزایش تقاضا در بازار جهانی شد، اما در عین حال باعث کاهش کیفیت تولیدات نیز گردید؛ به طوری که در سال ۲۰۱۵ کاهش قابل توجهی در عرضه ویسکی‌های باکیفیت مشاهده شد.

کمبود عرضه ویسکی‌های مرغوب، موجب افزایش چشمگیر قیمت آنها شده است؛ به طوری‌که در سال ۲۰۲۰ مجموعه‌ای از ۵۴ بطری ویسکی یکی از معتبرترین برندهای ژاپنی، در حراجی هنگ‌کنگ به مبلغ ۱.۵ میلیون دلار فروخته شد. همچنین هفته گذشته یکی از کهن‌ترین ویسکی‌های ژاپنی در حراجی لندن به مبلغ ۳۰۰ هزار پوند به فروش رسید.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، انجمن سازندگان مشروبات و لیکور ژاپن استانداردهایی را برای تعریف ویسکی بومی این کشور تدوین و اجرا کرد. همچنین، سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری از سوی شرکت‌های داخلی و خارجی در حوزه تولید ویسکی ژاپن صورت گرفته است. اما نگرانی‌هایی در مورد کاهش احتمالی کیفیت با حضور بازیگران و کارخانجات تازه‌کار در این عرصه وجود دارد.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *