سخنگوی دولت: یارانه نه افزایش پیدا می‌کند نه شیوه پرداختش عوض می‌شود

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی افزایش میزان یارانه‌ها را رد کرد و گفت که یارانه نه افزایش پیدا می‌کند نه شیوه پرداخت آن تغییر می‌کند. به گفته بهادری جهرمی، تنها شیوه دهک‌بندی به صدک‌بندی تغییر خواهد کرد.بر اساس اعلام سخنگوی دولت، خانوارها به جای اینکه از نظر مالی در ۱۰ دهک تقسیم شوند، هر دهک به ۱۰ دهک تقسیم می‌شود و این‌گونه تقسیم خانوارها با دقت بیشتری در ۱۰۰ صدک صورت می‌گیرد.

به تازگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد تا هفت دهک جامعه مشمول اجرای طرح کالابرگ الکترونیک می‌شوند.افزایش تعداد دهک‌های مشمول این طرح تا ۷۰ درصد از جامعه از نظر شماری از صاحب‌نظران اقتصادی خود نشانه‌ای برای وخامت اوضاع معیشتی خانوارهای ایرانی ارزیابی شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار گزارشی هم‌زمان با روز جهانی ریشه‌کن کردن فقر به نتایج مطالعاتی اشاره کرده است که بر اساس آن از ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور درگیر فقر مطلق هستند.در این گزارش تصریح شده است در یک دهه گذشته عوامل مختلفی مانند تحریم‌های اقتصادی و تورم مزمن باعث شده است تا نه تنها درآمد سرانه ایرانیان در مسیر رشد قرار نگیرد بلکه روندی معکوس را تجربه کرده است.

در سال‌های گذشته تورم یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش قدرت خرید خانوارهای ایرانی بوده است.به نوشته دنیای اقتصاد، در نیم دهه اخیر رشد زیگزاگی به جای رشد اقتصادی پایدار و بالا بودن نرخ تورم، دو عامل برای افزایش فقر در کشور بوده است.وحید محمودی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در سرمقاله‌ای که برای روزنامه دنیای اقتصاد نوشته با اشاره به اینکه تا ۵۰ درصد جمعیت کشور درگیر فقر مطلق هستند، اشاره کرده است از سال ۱۳۶۸ کشور دچار تورم‌ بالا و مزمن شده و سرپرست خانوار شروع به زمان‌فروشی کرده؛ به این معنا که به جای هشت ساعت در روز، ۱۲ساعت و حتی تا ۲۰ ساعت در روز کار می‌کند.

این اقتصاددان از این پدیده به عنوان «فقر زمانی» یاد کرده و نوشته است: «۵۴ درصد معلمان و ۶۰ درصد از کادر درمان دچار فقر زمانی هستند.»به نوشته محمودی، امروز در ادبیات مطالعات فقر از سنجه یا معیار فقر چندبعدی استفاده می‌کنند و برخلاف معیار فقر مطلق که پایه تحلیل آن صرفا درآمد خانوار است، ابعاد درآمدی و غیر درآمدی نظیر آموزش، سلامت و … را در نظر می‌گیرند که با این معیار وضعیت فقر در کشور وخیم‌تر است.محمودی در بخشی از این یادداشت تصریح کرده است یک نظام و برنامه مدون فقرزدایی در کشور وجود ندارد، منابعی هم که در این راستا از سوی نهادهای مختلف هزینه می‌شوند به‌صورت جزیره‌ای هزینه می‌شوند که در عمل به قدر کفایت موثر واقع نمی‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران بر لزوم شکل‌گیری یک پنجره واحد حمایتی تاکید کرده تا امید به رفع فقر از چهره کشور افزایش یابد.ابراهیم رئیسی در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۰ خطاب به متولیان دولت سیزدهم دستور داده بود تا ظرف دو هفته فقر مطلق در ایران را ریشه‌کن کنند. با وجود گذشت حدود ۲۰ ماه از آن دستور، گزارش‌‌های رسمی تایید می‌کنند فقر مطلق در بین خانوارهای ایرانی افزایش یافته است.به نوشته روزنامه هم‌میهن، پژوهش‌های رسمی نشان می‌دهند تعداد افرادی که زیر خط فقر هستند خیلی بالا رفته است و حتی افراد زیادی هستند که حداقل کالری روزانه لازم را هم دریافت نمی‌کنند.

در این یادداشت آمده است که علاوه بر مشکل تامین غذا، موضوع دارو نیز مشکل بزرگ کشور است؛ به طوری که حتی افرادی که پول هم دارند باز در تهیه دارو ناکام می‌مانند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *