معرفی رمان «خنش» اثر رعنا سلیمانی؛ سفری بی‌پایان به کابوس‌های یک مرد هم‌جنس‌گرای ایرانی

«خنش» عنوان تازه‌ترین رمان رعنا سلیمانی، نویسنده جوان ایرانی ساکن سوئد است. «خنش»، رمان کوتاهی است که در ۱۴۳ صفحه، به زندگی سخت و مصیبت‌بار یک مرد جوان همجنس‌گرا در ایران می‌پردازد؛ مرد همجنس‌گرایی که از کودکی مورد ظلم و ستم نزدیک‌ترین خویشاوندان خود بوده است. این رمان در سال ۱۴۰۲ توسط نشر «ارزان» در سوئد منتشر شده است. رعنا سلیمانی به تازگی، جایزه بزرگ فرهنگی شهرداری سولنتونای سوئد در سال ٢٠٢٣ را به خود اختصاص داده است. دلیل اعطای جایزه به آثارش، پرداختن به «مسائل مهم اجتماعی مانند تبعیض نژادی، تبعیض جنسیتی و زن ستیزی» عنوان شده است.

رعنا سلیمانی، عضو انجمن نویسندگان سوئد و پن این کشور، در رشته اقصاد تحصیل کرده است.

او قبل از مهاجرت به سوئد در سال ۲۰۱۴، یک مجموعه داستان به نام «لورکا در خیابان فرشته» در ایران منتشر کرده است.

خانم سلیمانی بعد از مهاجرت به کشور سوئد نیز به فعالیت‌های ادبی خود ادامه داده که ماحصل آن یک مجموعه داستان به نام «می‌دونستی؟» با نشر ارزان در سوئد است و همچنین رمان «سندروم اولیس» که توسط نشر مهری در سال ۱۳۹۶ در لندن منتشر شده. ترجمه این رمان به انگلیسی هم به چاپ رسیده است.

از دیگر آثار او می‌توان به رمان‌های «زنده‌باد زندگی» و «یک روز با هفت‌هزار سالگان» نام برد. رمان «زنده‌باد زندگی» به زبان‌های سوئدی، کردی و عبری ترجمه شده‌اند. او در ۸ مارس ۲۰۲۰، جایزه‌ای را در بلژیک به عنوان یکی از زنان تاثیرگذار سال دریافت کرد. ‌

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *