واکنش‌ها به رییس‌جمهور شدن خاویر میلی، اقتصاددان لیبرال در آرژانتین

خاویر میلی، اقتصاددان راست‌گرا که از او به عنوان «فوق لیبرال» نام برده‌اند و رفتارهایی متفاوت دارد، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین به پیروزی رسید و رقیب خود سرخیو ماسا، نامزد چپ‌گرا را شکست داد. او با اره برقی وارد میتینگ‌های انتخاباتی‌اش می‌شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیروزی خاویر میلی را تبریک گفت و از مشارکت زیاد مردم در انتخابات استقبال کرد. بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «این انتخابات گواهی بر نهادهای انتخاباتی و دموکراتیک آرژانتین است و ایالات متحده مشتاقانه منتظر همکاری با رییس‌جمهوری منتخب و دولت او در زمینه اولویت‌های مشترک است.»

چین و روسیه نیز به نامزد پیروز انتخابات تبریک گفتند.

دیمیتری فئوکتیستوف، سفیر روسیه در آرژانتین گفت: «دولت آینده آرژانتین برای غلبه بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.»

میزان اختلاف رای دو رقیب انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات بسیاری را شگفت‌زده کرده است. پیش‌بینی می‌شد میلی به پیروزی برسد اما اغلب تحلیل‌گران انتظار چنین فاصله و نتیجه‌ای را نداشتند.

انتخاب یک اقتصاددان طرفدار اقتصاد آزاد در حالی است که تداوم افزایش تورم در آرژانتین وضعیت اقتصادی این کشور را بحرانی کرده است.

اکنون نرخ تورم در آرژانتین سه رقمی است و از هر ۱۰ آرژانتینی چهار نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بدهی‌‌های سنگین ارزی در این کشور دولت را تحت فشار قرار داده است.

منبع خبر

One thought on “واکنش‌ها به رییس‌جمهور شدن خاویر میلی، اقتصاددان لیبرال در آرژانتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *