رژیم ایران؛ نیروی نیابتی روسیه و چین در خاورمیانه

رژیم ایران؛ نیروی نیابتی روسیه و چین در خاورمیانه

سالهاست که در خاورمیانه ما از نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی سخن می گوییم. جمهوری اسلامی از بدو تاسیس خود تلاش کرده تا نیروهای نیابتی و همسو با منافع خود را در منطقه خاورمیانه توسعه دهد. برای انجام این کار میلیاردها دلار از سرمایه ملی مردم ایران را هزینه کرده است. برخی از صاحب نظران بر این باور هستند که رژیم ایران با ایجاد شبکه نیروهای نیابتی خود «محور مقاومت» به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است. اما رفتارها و فعالیتهای جمهوری اسلامی در سالهای اخیر نظریه ای متفاوت را مطرح کرده است. و آن اینکه آیا جمهوری اسلامی خود نیروی نیابتی در خاورمیانه می باشد؟ آیا رژیم ایران برای منافع منطقه ای روسیه و چین در حال ایجاد بی ثباتی می باشد؟ آیا جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف بلند مدت این کشورها خود را به آب و آتش می زند؟
با نگاهی به رفتارهای کلی و نه جزئی جمهوری اسلامی در سالهای اخیر طرح این ادعا خالی از واقعیت نیست. جمهوری اسلامی سالها ادعا می کرد که توانسته پای روسیه را به تحولات سوریه بکشاند تا تعادل قدرت در این منطقه ایجاد شود. اما اخبار منتشر شده در رسانه ها افشا کردند که پوتین به سرداران سپاه دستور داده بود تا مستقیم در تحولات سوریه همراه با بشار اسد وارد مناقشه شوند. یعنی جمهوری اسلامی بعنوان نیروی نیابتی روسیه در سوریه حضور نظامی داشته و دارد. کمک پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه در جنگ اوکراین را هم می توان در این چهارچوب ارزیابی کرد. هروقت روسیه خواسته ای دارد، جمهوری اسلامی بدون هیچگونه مقاومت و سئوالی به آن خواسته بله می گوید.
در مورد اتفاقات اخیر خاورمیانه هم می توان نقش نیابتی جمهوری اسلامی را آشکارا مشاهده کرد. قبل از موضوع غزه ما شاهد آن بودیم که موضوعات اوکراین و تایوان در مرکز توجهات جهانی قرار دارند. روسیه و چین در پی آن بودند تا اذهان عمومی را به موضوع دیگری سوق دهند. بعد از حمله حماس و حضور فعال جمهوری اسلامی همراه با مزدورانش در منطقه بار دیگر ماهیت نیروی نیابتی بودن جمهوری اسلامی را ثابت می کند. جمهوری اسلامی برای تامین منافع اربابان خود چین و روسیه منافع مردم خود و منطقه خاورمیانه را قربانی می کند.
جمهوری اسلامی از مدعی بودن قدرت منطقه ای به یک نیروی نیابتی تبدیل شده است. وقتی شما یک نیروی نیابتی هستید، نه رفاه مردم خود بلکه منافع اربابانتان اهمیت دارد. برای همین است که فعالیتهای جمهوری اسلامی در سالهای اخیر علیه مردم خود بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *