گاز خنده چیست و چرا در بریتانیا ممنوع شده است؟

داشتن نیتروز اکسید که بیشتر با نام «گاز خنده» شناخته می‌شود در بریتانیا ممنوع شده است. نیتروز اکسید یا «NOS» حالا جزو مواد مخدر در بریتانیا طبقه‌بندی می‌شود و داشتن آن به دلیل «تاثیرهای روان‌گردان» می‌تواند تا دو سال زندان در پی داشته باشد.

دولت بریتانیا می‌گوید که دلیل ممنوعیت گاز خنده مبارزه با رفتارهای جامعه‌ستیزانه و جلوگیری از صدمه خوردن مصرف‌کنندگان آن است.

کارشناسان قبلا نسبت به ممنوع کردن گاز خنده هشدار داده بودند و اعتقاد داشتند که این ممنوعیت تناسبی با آسیبی که گاز خنده ایجاد می‌کند، ندارد.

طبق قوانین جدید افرادی که به طور غیرقانونی این ماده را در اختیار داشته باشند، می‌توانند با حبس یا جریمه نقدی نامحدود روبرو شوند. تولید یا توزیع این ماده نیز می‌تواند تا ۱۴ سال زندان به دنبال داشته باشد.

نیتروز اکسید گاز بی‌رنگی است که معمولا به عنوان مسکن در پزشکی و دندان پزشکی استفاده می‌شود. این گاز در ترکیب با اکسیژن به عنوان «گاز و هوا» هم نامیده می‌شود و از آن برای کم‌ کردن درد زایمان استفاده می‌شود.

این گاز البته یکی از رایج‌ترین مواد تفریحی بین افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله نیز هست که از آن برای سرخوشی کوتاه مدت استفاده می‌شود، هرچند که می‌تواند به سیستم عصبی مصرف‌کنندگان لطمه بزند.

این گاز مصرف صنعتی هم دارد و از آن مثلا برای تولید خامه پف کرده در شیرینی‌پزی هم استفاده می‌شود.

بسیاری از جوانان، گاز خنده را در استوانه‌های فلزی کوچک می‌خرند و سپس آن را در یک بادکنک رها می‌کنند و محتویاتش را استنشاق می‌کنند.

طبق یک گزارش دولتی به نقل از چندین تحقیق علمی، مصرف بیش از حد گاز خنده می‌تواند موجب کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن شود که این ممکن است به اعصاب نخاع آسیب برساند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *