انصراف گسترده شهروندان از طرح‌های خودرویی

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه‌های مختلفی از مردم در ایران از طرح‌های خرید خودرو انصراف داده‌اند. سیر انصراف از طرح‌های خرید خودرو در حالی اتفاق می‌افتد که مجوز ناقص برای واردات خودروهای دست‌دوم خارجی از یک‌سو و اختلاس شرکت‌های لیزینگی و فروش خودرو از سوی دیگر، باعث شده است شهروندان از خرید خودروهای داخلی منصرف شوند.

اما خبرگزاری‌های داخلی در گزارش‌های خود موضوعاتی مانند افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها به دلیل ارتقا‌یافتگی و افزوده شدن آپشن (قابلیت جدید)، سبب شده است که آمار انصراف از طرح‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. در سایت‌های معامله خودرو در ایران تعداد زیادی از شهروندان قصد فروش حواله‌های خود را دارند. آگهی فروش حواله خرید خودرو در ایران در حالی رخ می‌دهد که این کار غیرقانونی محسوب می‌شود، اما شهروندان خطر این کار را در مقابل ضررهای مالی متحمل می‌شوند.

مال‌باختگان شرکت‌های خودرویی طی ماه‌های گذشته در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. مال‌باختگان شهر قزوین نیز طی هفته‌های گذشته تجمعاتی برگزار کردند. محمدمهدی اعلایی ظهر روز چهارشنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان با استاندار قزوین، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه چرا روند رسیدگی به پرونده کلاه‌برداری خودرویی «رضایت خودروی طراوت نوین» طول کشیده است، پاسخ داد: «بالغ بر ۴۰ هزار نفر از مردم از شهرهای مختلف در این شرکت‌های کلاه‌برداری خودرویی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شرکت کلاه‌برداری پیش‌فروش خودرو (رضایت خودروی طراوت نوین) با عناوین مختلف بیش از ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه جمع کرده‌اند.»

رئیس شورای تامین استان قزوین در ادامه گفت: «با پیگیری و بررسی‌های دستگاه قضایی و سربازان گمنام امام زمان مشخص شده است که از محل سرمایه‌گذاری بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به سرمایه‌گذاران سود داده‌اند.»

خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرد که از ابتدای تیرماه سال جاری، موضوع رعایت استانداردهای ٨۵ گانه به‌عنوان امری ضروری برای تمام محصولات خودروسازان تصویب شده بود؛ بر این اساس، همه محصولات خودروسازان باید همه استاندارهای ٨۵ گانه را داشته باشند تا مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند.

خودروسازان در تعدادی از محصولات پیش‌فروش شده باید ارتقایافتگی ایجاد می‌کردند، بدین ترتیب یا آپشن‌هایی به محصولات اضافه شد یا با تغییراتی در موتور، گیربکس و سایر اجزای خودرو، محصولات به نسخه بالاتر و در اصلاح ارتقا‌یافته بدل شدند.

شهروندان نه‌تنها در خرید این خودروها از جزئیات آن مطمئن نیستند، بلکه در برخی موارد هنگام ثبت‌نام خودروها از مدل خودرو و رنگ و دیگر جزئیات آن اطلاعی ندارند و تا ماه‌ها از مدل خودرویی که برایش پول پرداخت کرده‌اند بی‌خبرند. بلاتکلیفی ثبت‌نام کنندگان در مورد زمان و نحوه تحویل گرفتن خودروها نیز مشکل دیگری است که شهروندان با آن مواجه می‌شوند.

به دنبال این ارتقایافتگی‌، قیمت محصولات نیز افزایش یافت. این افزایش قیمت در محصولاتی رخ داد که یا مربوط به طرح‌های پیش‌فروش یک‌ساله خودروسازان بود که سال گذشته و با روش قرعه‌کشی برنده شده بودند یا مختص طرح‌های فروش یکپارچه خودروها است که برای سال جاری و سال بعد نوبت تخصیص دریافت کرده‌اند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *