ایرانیان رتبه نخست مهاجرت به کشورهای عضو سازمان بین‌المللی «اوای‌سی‌دی»

۱
  • در سال ۲۰۲۰ تعداد مهاجران جدید ورودی ایرانی به کشورهای منطقه «اوای‌سی‌دی» ۴۸ هزار نفر بود که طبق آخرین آمار این سالنامه در سال ۲۰۲۱ با ۱۴۱ درصد افزایش به ۱۱۵ هزار ورودی جدید در سال رسیده است.
  • در سال ۲۰۲۱ در کشور ایتالیا در مجموع ۷۲ هزار دانشجوی بین‌المللی ثبت نام کرده‌اند که دانشجویان ایرانی بعد از دانشجویان چینی، دومین ملیت تشکیل دهنده دانشجویان خارجی هستند.
  • تقاضای ایرانیان با ثبت ۶۳۲۰ درخواست جدید پناهندگی در کشور آلمان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته رشد ۲۳۴ درصدی داشته است.

مدیر «رصدخانه مهاجرت ایران» با ارائه آمار تازه‌ای اعلام کرده ایران رتبه اول مهاجرفرستی به منطقه «اوای‌سی‌دی» (OECD) به عنوان قطب اصلی جذب مهاجران در جهان را از آن خود کرده است.

بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در یادداشتی نوشته که «در سال ۲۰۲۰ تعداد مهاجران جدید ورودی ایرانی به کشورهای این منطقه ۴۸ هزار نفر بود که طبق آخرین آمار این سالنامه در سال ۲۰۲۱ با ۱۴۱ درصد افزایش به ۱۱۵ هزار ورودی جدید در سال رسیده است. و به این ترتیب رتبه اول مهاجرفرستی بر اساس نرخ رشد مهاجر جدید را ثبت کرده است.»

سازمان بین‌المللی «اوای‌سی‌دی»(OECD) دارای ۳۸ عضو است که کشورهایی مانند ایالات متحده، ترکیه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان، کره جنوبی، مکزیک، استونی، لیتوانی، کلمبیا، ایرلند، کانادا، فرانسه، بلژیک، نروژ، سوئد و… از اعضای آن‌ هستند.

در بخش دیگری از این یادداشت به جذب دانشجو توسط کشورهای منطقه «اوای‌سی‌دی»(OECD) پرداخته شده و آمده که در سال ۲۰۲۱ در کشور ایتالیا در مجموع ۷۲ هزار دانشجوی بین‌المللی ثبت نام کرده‌اند، که دانشجویان ایرانی بعد از دانشجویان چینی، دومین ملیت تشکیل دهنده دانشجویان خارجی هستند و در جایگاه سوم دانشجویان کشور هند قرار دارند.

در مجموع ۴ میلیون و ۳۲۴ هزار دانشجوی بین‌المللی در منطقه «اوای‌سی‌دی»(OECD) مشغول به تحصیل هستند که دانشجویان چینی، هندی و ویتنام جایگاه‌های اول تا سوم را در اختیار دارند.

از سوی دیگر ایرانیان رتبه اول را در میان ملیت‌های ثبت‌کننده درخواست جدید پناهجوئی در کشور استرالیا هستند و ۱۹۱۶ درخواست در سال ۲۰۲۲ داده‌اند که نسبت به سال گذشته (۲۰۲۱) رشد ۲۲۶ درصدی ( ۸۴۶ ثبت درخواست جدید پناهجوئی) را نشان می‌دهد.

همچنین تقاضای ایرانیان با ثبت ۶۳۲۰ درخواست جدید پناهندگی در کشور آلمان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته (۲۶۹۵ درخواست) رشد ۲۳۴ درصدی داشته است.

بهرام صلواتی همچنین جایگاه ایران در میان ۱۵ ملیت برتر ثبت درخواست جدید پناهجوئی در کشورهای میزبان را نیز ارائه کرده کرده که بر این اساس در استرالیا رتبه ۱، در مجارستان رتبه ۲، در بریتانیا رتبه ۳، در ترکیه رتبه ۴، در لتونی رتبه ۴، در کانادا رتبه ۵، در دانمارک رتبه ۵، در آلمان رتبه ۶، در لوکزامبورگ رتبه ۶، در فنلاند رتبه ۸، در نروژ رتبه ۹، در سوئیس رتبه ۹، در سوئد رتبه ۱۰، در لهستان رتبه ۱۰، در ایسلند رتبه ۱۰، در لیتوانی رتبه ۱۱، در هلند رتبه ۱۱، در اسلونی رتبه ۱۱، در ژاپن رتبه ۱۲، در اتریش رتبه ۱۳، بلژیک رتبه ۱۴ را دارند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *