کانون نویسندگان ایران: سانسور مکمل همه‌ شیوه‌های سرکوب است

کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز ملی مبارزه با سانسور بیانیه‌ای صادر کرد که در آن به سرکوب آزادی‌های بنیادین جامعه ‍پرداخته و از افراد و جریاناتی که در برابر این اقدام حکومتی مقاومت می‌کنند ستایش کرده است.

آذر روز ملی مبارزه با سانسور است. نام‌گذاری این روز توسط کانون نویسندگان ایران ۱۵ سال پیش برای زنده‌نگه‌داشتن یاد دو عضو فعال این کانون، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده بود.

مختاری و پوینده دو تن از قربانیان قتل‌های سیاسی موسوم به “قتل‌های زنجیره‌ای” بودند که در آذرماه ۱۳۷۷ توسط عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی انجام گرفت.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که به این مناسبت منتشر کرده یادآور شده است: «اگرچه در همان زمان نیز قرار دادن یک روز برای جلب توجه جامعه نسبت به سانسور ضرورت و اهمیت بسیار داشت، گذشت زمان و بروز اتفاق‌های گوناگون در حیات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی بر این اهمیت تاکید گذاشت و نشان داد که سانسور به عنوان یکی از صورت‌های اساسی نقض آزادی بیان در زندگی انسان‌ها چه نقش ویران‌گری ایفا می‌کند.»

در ادامه بیانیه این نهاد فرهنگی به سانسور در یک‌ونیم قرن گذشته اشاره شده و این که ‍پس از انقلاب ۵۷ به “یکی از ابزارهای تعیین‌کننده در دست حاکمیت برای سرکوب جنبش‌های اجتماعی، مقابله با اعتلای فرهنگی، برای تحمیل تک‌صدایی، برای فریب و مهندسی افکار” تبدیل شده است.

منبع خبر

One thought on “کانون نویسندگان ایران: سانسور مکمل همه‌ شیوه‌های سرکوب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *