کمبود شدید کیت‌های آزمایشگاهی در ایران؛ تعلیق بیش از ۵۰ نوع آزمایش پزشکی

بر اساس گزارش یک روزنامه چاپ تهران، کمبود شدید کیت‌های آزمایشگاهی در ایران موجب شده است بیش از ۵۰ نوع آزمایش پزشکی در کشور غیرفعال شود.

روزنامه اعتماد در شماره روز پنج‌شنبه خود به نقل از صاحبان چند آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک در شهرهای تهران و اصفهان، گزارش داد این آزمایشگاه‌ها تعدادی از آزمایش‌های هورمونی، عفونی و ژنتیک را در سیستم ثبت‌شان غیرفعال کرده‌اند چون کیت مورد نیاز انجام این آزمایش‌ها نایاب شده است.

بر اساس گزارش این روزنامه، تامین کیت در پنج سال اخیر دشوار بوده اما این دشواری در سال جاری به حدی رسیده که حتی با وجود مراجعه به بازار سیاه هم تهیه آن غیرممکن شده است.

بیش از ۸۰ درصد اقلام آزمایشگاهی در ایران وابسته به واردات است و تجهیزاتی هم که ظاهرا در داخل تولید می‌شوند، نیاز به مواد اولیه وارداتی دارند.

در سه سال گذشته میزان ارز تخصیص‌ داده‌ شده برای واردات تجهیزات آزمایشگاهی کاهش چشمگیری داشته و به نصف رسیده است.

میر‌مجید مصلایی، موسس و مسوول فنی آزمایشگاه پاتولوژی و ژنتیک پارسه در شهر تهران، به روزنامه اعتماد گفت که ۵۰ نوع آزمایش مربوط به بیماری‌های عفونی، روماتیسمی، هورمونی و ژنتیک را در سیستم آزمایشگاهش غیرفعال کرده چون کیت برای انجام این آزمایش‌ها ندارد.

او افزود که تا چند روز آینده هم ذخیره کیت چند آزمایش دیگر تمام می‌شود و ناچار است این آزمایش‌ها را هم به فهرست «غیرفعال‌ها» اضافه کند.

محسن منشدی؛ صاحب آزمایشگاه تشخیص طبی منشدی در شهر تهران، به اعتماد گفت: «هم با کمبود کیت مواجهیم و هم قیمت کیت و سایر اقلام مصرفی تا چهار یا پنج برابر گران‌تر شده.»

به گفته او، در شرایط کنونی بعضی صاحبان آزمایشگاه‌ها ناچار شده‌اند به استفاده از کیت‌های ارزان‌قیمت روی بیاورند.

او افزود: «بارها همکاران آزمایشگاه من ناچار شده‌اند یک آزمایش را با چند کیت تکرار کنند تا به جواب صحیح برسند.»

این اولین بار نیست که محصولات و تجهیزات پزشکی در ایران کمیاب می‌شوند.

دو سال پیش، کمبود سرم در ایران بحرانی شد و انجمن داروسازان درباره دلیل این کمبود اعلام کرد صرفه‌جویی ارزی بر تصمیم‌گیری‌ها اثر نامطلوب گذاشته است.

در آن زمان، علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران، گفت که در ایران پنج شرکت بزرگ سرم‌سازی وجود داشت که یکی از آن‌ها فعالیت خود را تعطیل کرد.

منبع خبر

One thought on “کمبود شدید کیت‌های آزمایشگاهی در ایران؛ تعلیق بیش از ۵۰ نوع آزمایش پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *